Arta de a-ti creste copilul sanatos

 

fructe
Sursa foto:sanovita

Ma aflu de ceva timp in sala de conferinte pregatindu-mi spiciul, materialele de prezentare si laptopul. Din una din mape imi cade invitatia de la Sano Vita:

„Stimata Doamna,

Avem plăcerea de a va invita sa participati la conferinta “SĂNĂTATEA COPIILOR NOȘTRI”. In calitate de biolog, va rugam sa va aduceti contributia la misiunea SANO VITA, misiune care consta in promovarea alimentatiei sanatoase si a deprinderilor alimentare corecte”.

Am fost foarte incantata de invitatie, cu atat mai mult cu cat zilele trecute vazusem la televizor un reportaj despre produsele care se vand la magazinele din cadrul scolilor (90% dulciuri, chipsuri, snacksuri). Ma frapase imaginea unui copilas care se afla ultimul la rand la unul din aceste chioscuri. Nu mai avea stare, se agita in toate directiile pentru ca ii lipsea acea „doza de dulce”. Nu e o gluma, dulciurile consumate zilnic si in doze mari creaza dependenta, implicit dauneaza grav sanatatii.

Ma aflu in fata a catorva zeci de parinti, prin urmare trag aer in piept si imi incep pledoaria:

„Dragi mamici si tatici, bine ati venit !

Astazi vom discuta despre cum puteti in calitate de parinti sa asigurati o temelie sanatoasa viitorului copilului dumneavoastra.

Voi porni de la o expresie cunoscuta de toata lumea, care este cat se poate de reala: „Suntem ceea ce mancam!”. Fiecare imbucatura sanatoasa sau nesanatoasa, se imbina in corpul nostru intocmai ca intr-un puzzle. Daca 90% din ceea ce consumam ne este daunator si doar 10% este hrana sanatoasa, atunci randamentul organismului nostru va fi doar de 10%.

Inca din primii ani de viata parintii au un rol esential in cresterea si dezvoltarea sanatoasa a copiilor, in primul rand prin directionarea acestora catre o alimentatie sanatoasa si in al doilea rand prin exemplul personal care il ofera copilului. Un stil de viata sanatos se invata acasa, sub indrumarea parintilor. Scoala vine in completarea educatiei date de parinti.

Fiecare parinte (atat mama, cat si tata) trebuie sa se implice in cresterea copilului, invatandu-l pe acesta sa respecte regulile de baza ale servirii mesei:

  • toata lumea mananca la masa, dupa un program regulat;
  • micul dejun este cea mai importanta masa a zilei, este obligatoriu, deoarece asigura energia necesara desfasurarii intregii activitati din timpul zilei;
  • micul dejun, pranzul sau cina nu se servesc in fata televizorului;
  • mancarea se mananca in ritm lent, nu pe fuga.

Nu doar copiii trebuie sa respecte reguli, ci si parintii:

  • dupa cum spuneam anterior atat mama, cat si tata trebuie manance la masa;
  • toata familia trebuie sa manance sanatos;
  • mancarea trebuie să le furnizeze copiilor nutrienti, care sa le asigure o buna dezvoltare si o buna crestere;
  • aveti grija ca hrana sa asigure o proportie perfecta de nutrienti, vitamine, minerale si grasimi „bune”;
  • nu lasati copilul sa sara peste micul dejun. Daca va manca dimineata creierul lui va functiona mai bine si va avea rezultate mai bune la scoala;
  • nu ii dati in fiecare dimineata acelasi meniu. Pregatiti retete variate si surprindeti-l cu modul de aranjare a farfuriei (in cazul celor mici puteti face tartine sub forma de animalute, iar legumele le aranjati sub forma unei flori spre exemplu);
  • daca dimineata copilul a reusit sa mance din ce i-ati pregatit doar o felie de paine cu un iaurt, ce a ramas (tartina si fructele) puneti-le in pachetelul pentru scoala);
  • nu lasati copilul sa plece la scoala fara pachetel. Este o greseala sa ii dati bani, deoarece astfel nu veti mai avea un control asupra alimentatiei lui. Cei mici vor prefera sa isi cumpere dulciuri, chipsuri, snacksuri, sucuri acidulate;
  • pentru a fi energici si sanatosi, tineti copiii departe de tentatiile gustoase nesanatoase (tip fastfood).”

Am vazut cu coada ochiului cum un tatic se tot foia in scaun. I-am facut semn sa puna intrebarea care il framanta. Acesta imi arunca intrebarea pe un ton deranjat:

– Daca ala mic sta la masa, eu de ce nu pot sa ma duc in sufragerie si sa mananc in fata televizorului, ca sa ma relaxez?

– Deoarece pentru copil dumneavoastra sunteti un exemplu. In mintea lui va gandi: „Daca tati sta la televizor, eu de ce nu am voie?”. In acest caz fie va veni si el la televizor refuzand sa manance, fie va manca in graba. Ambele situatii nu vor fi benefice pentru sanatatea lui. Mancatul pe fuga are drept rezultat diverse tulburari digestive, iar in timp va duce la ingrasare.

Evident ca nu a fost multumit de raspunsul meu, dar a parut sa inteleaga situatia.

pranz-la-scoala
Sursa foto:sanovita

O mamica ingrijorata ridica mana ca la scoala:

– Cum pot sa ii asigur copilului meu o alimentatie echilibrata?

I-am zambit, deoarece anticipase urmatorul punct pe care voiam sa il ating in aceasta discutie:

– Un copil are nevoie de proportii aproximativ egale de cereale, fructe si legume, proteine si calciu. Fructe si legume sunt bogate in vitamine si minerale. Bananele sunt fructe bogate in vitamine si minerale: vitamina A, B, B6, acid folic, vitamina C, calciu, magneziu, chiar fier si zinc. Capsunile, ciresele, afinele si coacazele au un nivel ridicat de antioxidanti, mai ales vitamina C. Aceasta vitamina o gasim si in spanac, fasolea verde, varza albă si roşie, conopida.

Cerealele integrale contin glucoza si vitamine din complexul B, care ajuta la hranirea sistemului nervos. Cerealele din ovaz contin vitamina E, vitamine din complexul B, potasiu si zinc. Sunt un combustibil excelent pentru creier, motiv pentru care e bine sa fie incluse in micul dejun al copiilor (spre exemplu puteti incropi o gustare simpla si rapida din cereale de ovaz, banane pasate, fulgi de migdale si putina miere).

Proteinele nu trebuie sa lipseasca din alimentatia copilului, deoarece asigura dezvoltarea, cresterea, refacerea tesuturilor, pielii si muschilor. Unde le gasim pe acestea? In carnea de pasare (pui, curcan), peste, produse lactate, oua, nuci, seminte si legume.

Omega 3 este foarte important in cresterea si dezvoltarea creierului. Aceasta se poate gasi in pestele gras (macrou, sardine, somon), legume verzi, cartofi dulci, cereale integrale, fasole, seminte de in, nuci, masline.

Cresterea, dezvoltarea sanatoasa a oaselor si dintilor este asigurata de calciu care se regaseste in oua, legume, nuci, fructe uscate, legume verzi, tofu si cereale integrale.

O alta mamica, care statea intr-un colt si isi nota tot ce spuneam, ia cuvantul:

–  Spuneati ca micul dejun este cea mai importanta masa a zilei. Ce meniuri ne propuneti pentru acest moment al zilei?

– Majoritatea parintilor apeleaza in primul rand la cereale combinate cu lapte sau iaurt, pentru ca sunt cea mai rapida solutie si asigura necesarul de fibre. O alta varianta sunt sandwichurile din paine integrala:

  • cu carne si legume;
  • ou fiert si legume;
  • ton, avocado, morcovi, telina;
  • dovlecei la grătar, branză de capră și mărar;
  • cascaval, salata verde, feliute de rosii sau ardei gras;
  • cu unt de arahide.

Mai puteti sa preparati oua umplute cu crema de avocado, paine prajita si ochiuri facute in apa, o salata de peste, iaurt cu fructe. Variante sunt multe.

– Dar la masa de pranz ce putem pregati?

– Supe, ciorbe, paste cu somon, orez cu legume, ciupercute umplute, carne de pasare la cuptor, iar ca desert un fruct sau un desert ce contine biscuiti integrali, iaurt, alune si jeleu de fructe.

– Ce trebuie sa contina un pachetel pentru scoala?

– Pachetelul trebuie sa contina 50% legume (frunze de salata, bucatele de morcovi, felii de ardei) si fructe proaspete (o banana, un mar) sau uscate (fructe de goji, merisoare, prune, caise, ananas), 25% proteine (pulpa de curcan facuta la cuptor, branza) si 25% glucide lente, care elibereaza energia treptat (paine integrala sau orez integral). Foarte bune si sanatoase sunt batoanele energizante din cereale pe care le puteti prepara cu usurinta acasa din fulgi de ovaz, stafide, merisoare si smochine.

batoane energizante
Batoane energizante cu fulgi de ovaz. Sursa foto: arhiva personala

Din spatele salii se auzi o voce ragusita a unei doamne mai dolofane:

– Pai … de ce nu pot sa ii dau la scoala un sandwich cu mezel sau branza topita? Ce, asta nu e sanatos?

– Nu doamna, nu e sanatos, deoarece mezelurile au un continut mare de sare si zahar. Branza topita are un continut mare de grasimi nesanatoase. Si produsele de patiserie contin aceste grasimi nesanatoase. In cazul unei alimentatii nesanatoase copiii dau imediat semne de agitatie, hiperactivitate, oboseala, agresiune sau sunt lipsiti de concentrare.

– Ne puteti da niste retete din acestea simple si rapide, ma intreba catre finalul discutiei acel tatic care la inceput parea foarte agitat.

– Bineinteles, chiar va voi prezenta niste filmulete. Si va rog sa retineti ca atunci cand pregatiti gustarile e bine sa ii implicati si pe cei mici. Vor invata astfel sa fie mai responsabili.

La sfarsit toata lumea s-a declarat multumita de informatiile primite, si chiar au solicitat o nou intalnire. Prin urmare: Misiune indeplinita!

Această prezentare necesită JavaScript.

Acest articol a fost scris pentru SuperBlog 2018.

 

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s